Follow Kőeccerű on Instagram Follow Kőeccerű on Pinterest

Igyál vizet! - 4 +1 egyszerű tipp, hogy könnyebb legyen

víz ivás - citromfüves limonádé
víz ivás - citromfüves limonádé

Víz, a nélkülözhetetlen. Nemcsak a tésztafőzéshez, mert mondjuk élünk-halunk az olasz konyháért, hanem konkrétan az élethez.

Szokatlan gondolatmenetünket nélkülözhetetlen lételemünk, a víz gasztronómiai szempontból való megközelítése ihlette.

Mi nem vagyunk annyira viccesek, mint Gálvölgyi János a „sült víz” receptjével, de cserébe majdnem olyan profik vagyunk a konyhában, mint ő. ;)

 

Mennyit kell inni egy nap?

Naponta átlagosan 2-3 liter vízre van szüksége a szervezetünknek ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, vagyis ennyi a napi folyadékszükségletünk.

Ezt persze egyenletesen elosztva kéne megiszogatnunk, és lehetőleg nem szénsavas üdítők formájában.

Európai ajánlások szerint egy átlagos hőmérsékletű helyen, megerőltető fizikai aktivitás nélkül ennyi liter vizet kell meginni naponta:

  • 2 L nőknek (Terhes nőknél napi extra 3 dl, szoptató nőknél napi extra 7 dl a javasolt.)
  • 2.5 L férfiaknak

Vagyis ennyi a napi folyadék szükségletünk, ha épp nincs perzselő nyár és nem edzettük izzadtra magunkat. 

Ez a mennyiség vonatkozik az idősekre is. 

Gyerekeknek már egy éves korban a 8dl-1L az ajánlott mennyiség, és az életkorral ez fokozatosan nő.

 

Miért kell ilyen sok vizet inni?

A vízivás fontosságát mutatja, hogy testünk 50-60 százaléka víz - férfiaknál körülbelül 38-46 L, nőknél 26-33 L víz van a szervezetünkben.

Ebből a vízmennyiségből folyamatosan veszítünk - többek között pisilünk, kakilunk, izzadunk, könnyezünk, és még a kilélegzett levegőnkben is van némi vízpára. Ez az oka, hogy folyamatosan innunk kell.

A fentiekkel akár napi 2.5 L vizet is veszíthet egy ember a víztartalmából! 

 

Nem szeretsz vizet inni?

Kevesen vannak, akik élvezik napi 2-3 liter víz elfogyasztását. Hogyan lehet ennyi vizet jólesően meginni?! Azért nem is olyan rémes a helyzet, ha belegondolunk, mennyi trükköt vethetünk be, hogy meglegyen az egészséges napi folyadékbevitel.

1. Turmixok, limonádék, szörpök, smoothie-k

Bármely napszakban finom, akár még a munkahelyeden is készíthetsz limonádét, ha bedobsz reggel a táskádba egy citromot.

Persze egyszerűbb otthon kifacsarni, esetleg egy kicsit édesíteni, de megfelelően felhígítva cukor nélkül is finom. Nincs más dolgod, mint vizet önteni hozzá. (Itt megengedett a szénsavas ásványvíz vagy szóda használata, de nem mi mondtuk! :))

Ha dobsz bele néhány szem málnát, vagy epret, akkor pürésítés nélkül is nagyon jó lesz kieszegetni a pohárból és hozzákortyolni a limonádét.

Ha nincs épp szezonja a kedvenc gyümölcsödnek, használhatsz fagyasztott verziót, s jöhetnek a jobbnál jobb turmixok is, mint pl. a mennyei málnaturmix, a barack turmix, vagy télen pl. a banánturmix.

A víz mellett finomak a tej alapú vagy joghurt alapú italok, friss ízt érhetsz el citromfű, vagy menta hozzáadásával.

No és használhatsz zöldségeket is, mondjuk répát vagy uborkát. Kísérletezd ki, milyen ízpárok, ízkombinációk ízlenek leginkább (pl. görögdinnye és uborka), és egy perc alatt összedobhatsz egy jó nagy pohárnyi frissítőt... 

Ha nagyon nem érsz rá, akkor a szörp a legegyszerűbb megoldás, amit házilag is előállíthatsz egy nyári délutánon, pl. ilyen meggyszörpöt.

3-5 dl folyadékot juttatsz a szervezetedbe így, aminek nagy része víz. Tudtad például, hogy a tejben átlagosan 87,9% víz van 12,1% szárazanyag mellett?

2. Levesek, főzelékek

A leves a legklasszikusabb étel, ami eleve azért létezik, hogy segítségével jó adag folyadékot juttathassunk folyton szomjazó szervezetünkbe.

Fogadjunk, hogy sosem gondoltál még arra, hogy egy jó leves felér egy nagy adag fiziológiás sóoldattal, amit kiszáradás szélére sodródottak hidratálására használnak? Ugye, hogy nem? Mert levest enni sokkal szórakoztatóbb, mint infúziót kapni. 

Ráadásul egy jó leves sokkal több a fizsónál, mert nemcsak só, hanem rengeteg ásványi anyag és néha még vitamin is van benne. Mondjuk egy jó húslevesben vagy zöldségkrémlevesben.

A főzelék magyar specialitás és ki ne emlékezne az ovis- és általános iskolai menzák sárgaborsófőzelékére… De azért bevallhatjuk, hogy mindenkinek van kedvence a lencsefőzeléktől a finomfőzelékig átlapátolt gyerekkorunkból felnőve is. 

Újabb 3-5 dl vizet  juttatsz a szervezetedbe egy levessel vagy főzelékkel.

3. Friss zöldségek és gyömölcsök, saláták, kompótok

Bármi jöhet, naponta többször is, lehet tízórai, uzsonna, vagy mondjuk köret. Például körte köret, felkarikázva és serpenyőben pár perc alatt picit karamelles ízűre pirítva sült húsok mellé...

Ugyanezt almával is kipróbálhatod, vagy készíthetsz almakompótot, de az alma mehet húsos ill. majonézes salátákba, gyümölcssalátákba, vagy akár gyümölcsös túróba is.

Natúr joghurtot is felturbózhatsz friss vagy fagyasztott gyümölcsökkel, házi lekvárral.

2-3 dl vízhez jutsz, ha ezekből eszel egy adagot.

4. Fagyi, sorbet, pohárkrém

    A címből kimaradt, de egy jó pudingnak nincsen párja, mert minimális idő alatt megfőzheted, és télen akár langyosan, nyáron pedig jól behűtve, gyümölcsökkel eheted.

    Nyáron persze legjobb a fagyi vagy sorbet, sőt, házi jégkrémet is készíthetsz.

    De egy laza mozdulattal felvághatsz egy (mag nélküli) görögdinnyét is egy kis héjat rajta hagyva a darabokon, egyenként folpackba csomagolva bedobhatod azokat a fagyasztóba. Elővéve olyan élmény lesz, mintha sorbet-t ennél. :)

    1-2 (3-4 :)) dl vízhez jutottál, ha ettél ma egy fagyit. :)

    Szóval, ha ezeket összeadjuk, máris 1-2 liter víznél jársz, úgyhogy már csak kb. háromszor kellene eszedbe jutnia, hogy igyál egy pohár vizet.. :)

    Ínyencek persze sült vízzel is kiegészíthetik az egészséges napi folyadékbevitelüket.

     

    De mi történik akkor, ha olyan nagy a hajtás, hogy kimarad 1-2-3 étkezés?

    Rossz hírünk van, a szervezeted nemcsak szomjas (és előbb-utóbb éhes) lesz, hanem (ha rendszeresen előfordul ez) hiánytüneteket produkál. 

    A kevés vízfogyasztás tünetei például:

    • a vízhiányos bőr (ráncok): a nagyobb folyadékbevitel javítja a bőr hidratáltságát, vagyis víztartalmát, fittebbnek és fiatalabbnak érzed magad és látszol tőle. A fokozott vízivás tehát segít harcolni a ráncok, a (bőr)öregedés ellen!
    • fáradékonyság és fejfájás
    • figyelmetlenség: gondoltad volna, hogy pár pohár víz lemaradás olyan figyelmetlenné tesz a volán mögött, mintha alkoholt ittál volna?

     

    Hallottad már, hogy a sok víz fogyaszt? 

    A megszokott üdítőitalok helyett a citromos víz ivása fogyasztó hatású lehet. Ha a megszokott cukortartalmú üdítők helyett belefacsarsz egy fél citromot egy liter vízbe, és azt iszod nap közben, komolyan csökkentheted a napi kalória beviteled.

    Egy fél literes kólával vagy fantával 200 kalória felett fogyasztasz, míg a citromos víz csak pár kalória. Vagyis: nem tudsz belőle annyit inni egy nap, hogy annyi kalóriát vigyél be vele, mint egyetlen üveg fantával.

    Persze nem a napi 3 liter víz fogyaszt,  csupán az a tény, hogy közben nem viszel be vele együtt nagy mennyiségű cukrot.

    Plusz, ha evés előtt iszol egy pohár vizet, kevésbé leszel éhes. Ennyi a víz diéta titka!

     

    Te mennyit iszol egy nap?

    Ha nem tudod kiszámolni, mennyi a napi vízfogyasztásod, itt az ideje megmérni! Kövesd mobilodon az Igyál vizet alkalmazással pár napig a fogyasztásod, hogy megtudd!

    +1 tipp: Az alkalmazást beállíthatod úgy, hogy emlékeztessen a rendszeres víz ivásra is!


    kövesd a kőeccerű facebook oldalt! hogy ne kattins hiába,
    a "követem" menüben feltétlenül jelöld be, hogy elsőként jelenítsen meg minket :)
    kövesd a kőeccerűt pinteresten és mentsd el a kedvenc ételeid pinjeit!
    iratkozz fel hírlevelünkre, mit-főzzek-ma receptajánlóinkért és friss írásainkért!
    kövesd a kőeccerűt instagramon is!


    Kapcsolódó Eccerű receptek: